Sunday, November 20, 2011

Kata - Kata dan Fikir - Fikir.

"Tamadun dunia telah dibentuk oleh kuasa modal (Capital). Persaingan mengejar dan menambahkan 'nilai lebihan', atau surplus value (keuntungan) dilakukan melalui penindasan terhadap tenaga kerja (Labour). Segala - galanya berkisar kepada pertimbangan ini hingga menjejaskan segala hubungan dan sifat kemasyarakatan". - Marx

Nota :
Aku kutip kata - kata Marx ini dari buku Panduan Ringkas tentang Marx karya Mike Gonzalez. Aku menung sendirian bila membaca bait - bait ayat ini kerana aku secara langsung bekerja dalam sistem kapitalis dan berniaga. Adakalanya aku dapati sedikit demi sedikit aku hilang pertimbangan dari segi perhubungan dengan masyarakat. Mungkin ada benarnya kata - kata Isham Rais

"sistem kapitalis membawa satu budaya dimana ianya mengasak, meraba, dan meransang sifat jahat dalam diri manusia"


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment