Saturday, December 3, 2011

Review Buku : Islam Melayu Komunis (Wawancara Dengan : Abdullah C.D., Rashid Maidin & Abu Samah

Selama ini kita didoktrinasikan yang mana perjuangan kiri itu adalah sesuatu yang jahat dan wajib digeruni. Itu adalah tanggapan wajib yang sering disuntik pada kita sejak alam sekolah.

Buku ini merungkai serba sedikit tentang perjuangan tiga tokoh perjuangan kiri iaitu Abdullah C.D., Rashid Maidin dan Abu Samah. Sejarah semasa melabel mereka sebagai pengkhianat sedangkan mereka adalah sebahagian yang mempertaruhkan darah dan nyawa dalam menghalau imperialis penjajah British. Bukan sahaja di label sebagai pengkhianat malahan dilabel sebagai anti agama dan anti tuhan.

Kebanyakan orang sekadar menuduh melulu tanpa mahu memahami. Sejarah kita tidak ditulis secara jujur. Memetik kata - kata Abdullah C.D. dalam buku ini :
"kita mengkaji sejarah untuk memahami hukum - hakamnnya, menegakkan kesinambungannya, mengenal kawan dan lawan. Memahami masalah perjuangan kelas, mewarisi tradisi rakyat yang berani berjuang melawan penindasan sejak zaman-berzaman. Kita tidak boleh memotong - motong sejarah"




1 comment: