Tuesday, December 27, 2011

Yang Terlintas #3

Kenapa? Kenapa? Kenapa? Kenapa? Kenapa? 
Kenapa? Kenapa? Kenapa? Kenapa? Kenapa? 
Persoalan yang sering bermain di dalam kotak kecil kepalaku ini.
Semakin usiaku meningkat, perasaan ingin tahu semakin membuak - buak.
Mesti ada sebab..mesti ada..kenapa kita perlu melakukan sesuatu perkara.
Aku sering bermonolog dalam diriku.
Aku tanya aku jawab..bermain dengan persoalan.
Disebabkan persoalan - persoalan ini aku sering beda pendapat sama orang lain.
Apa rasionalnya...ya tiap perkara itu pasti ada rasionalnya.
Sekali lagi aku bertanya pada diriku, kenapa? kenapa?
Kenapa kita perlu setuju dengan sesuatu yang kita tidak tahu.
Sesuatu yang tidak ada penjelasan secara realiti, ilmiah atau saintifik barangkali.
Aku sukar terima. 
Secara biologinya, aku memang gemar bertanya.
Dan kadang - kadang bila aku bertanya, pasti ada yang tidak senang.
Lebih - lebih lagi orang tua yang jumud mindanya..maaf.
Bila mereka bertanya bertubi - tubi boleh pulak.
Keadilan hilang mungkin kerna aku belum cukup usia,
pada pandangan orang tua.

No comments:

Post a Comment