Sunday, February 12, 2012

Hersher : Sebuah pengajaran dari seorang nihilist


Ini bukan review filem, macam aku review buku sebelum ini. Aku hanya nak menulis tentang filem Hesher yang aku tonton bersama isteri aku pagi tadi. Pertama - tamanya, aku beli dvd ni sebab aku tertarik dengan layout cover dia. Seakan - akan macam font type yang Metallica gunakan. Dark Comedy arahan Spencer Susser.

Cerita tentang keluarga yang muram durja, ada bapak, anak dan nenek. Mak pulak mati sebab eksiden. So bapak pulak jadi depressed dan anak pulak depressed sebab tengok bapak jadi depressed. Aku yang taip ni pun  jadi depressed sebab tulis banyak sangat perkataan depressed. (Damn, apa aku tulis ni.)

Jadi berbalik kepada movie ni tadi. Dalam kesedihan diorang ni. Tiba - tiba muncul pulak mamat nihilist (kalo tak faham maksud sila google) yang namanya Hesher dalam hidup diorang. Hesher ni memang selamba gila duduk dengan family yang murung ni tadi. So macam la terjadi sejak Hesher ni muncul dalam hidup diorang, terutamanya si anak, T.J yang selalu jadi mangsa buli. 

Pada aku, Hesher ni datang semacam utusan yang tak diundang untuk ubah kehidupan diorang. Semua orang ada masalah dan masalah tu pulak tak akan selesai kalo kita asyik meratap masalah dan duduk sudut dipenjuru bilik. Sampai bila. Sebenarnya benda macam ni memang banyak terjadi kat dalam masyarakat. Bila ada masalah, yang paling utama ialah komunikasi, yang mana komunikasi ni la yang akan membantu kita dalam nak setel masalah kita. Sebenarnya aku paling menyampah bila orang cuba letakkan masalah pada orang lain atau entiti lain sedangkan terang - terang masalah tu puncanya daripada kita sendiri. 

Contohnya bila T.J kena paksa kene makan urinal cake kat toilet dan dia salahkan Hesher sebab tak tolong dia. Pada aku Hesher nak didik T.J supaya bangun melawan dan jangan biar diri dia kene buli. Benda - benda macam ni berlaku dalam masyarakat kita sebenarnya, contoh orang salahkan saka bila ada masalah atau mereka berperangai pelik. Bullshit! Aku tak nafikan yang benda - benda mistik macam tu wujud, tapi tolong la jangan nak salahkan benda - benda tu semua kalo korang sendiri tak tau nak behave dan setelkan masalah tu. Sekadar contoh. Pada aku semuanya berbalik kepada komunikasi.

Masa Hesher layan bong dengan nenek T.J., masa tu nenek dia rasa yang that time was the best moment bila ada orang amik berat dan cuba nak berborak dengan dia. Dan Hesher adalah orang yang pegang pada janji. Even nenek dah mati, dia dengan rebelnya bawak keranda nenek T.J. jalan - jalan kat pekan. Kadang - kadang, contoh yang baik, nasihat yang berguna bukan semestinya datang dari orang yang baik, bersih atau suci (atau sebenarnya pura - pura nampak suci). Kadang - kadang kita perlu belajar dari mereka sering dilabel sebagai sampah, orang tak guna, orang takde masa depan (label - label biasa yang orang bubuh pada orang yang lain dari lain). Kita belajar dari semua. Anak belajar paham bapak, bapak belajar tentang anak, menantu belajar tentang mentua, mentua belajar dengan menantu dan suami belajar tentang isteri dan begitu pulak sebaliknya. Jangan malu nak mengaku kesilapan diri. 

                                      " Kita bukan Letratag yang bisa melabel siapa - siapa" 

No comments:

Post a Comment