Tuesday, February 21, 2012

Perancangan Ijok Really - Really Free Market Kali Ke - 2



Ijok Really Really Free Market akan kembali lagi. Perancagan sedang dibuat untuk RRFM yang kedua. Kami akan bekerjasama dengan Projek Distro dan Terror Crew untuk menjayakan RRFM untuk kali yang kedua ini.

Tarikh dicadangkan   : Ahad Terakhir setiap bulan.
Tempat                     : Kaki Lima Kedai Moredream dan D'Mata Advertising

Kami menjemput kepada mereka yang berminat untuk menyertai acara gembira ini. Bukankah memberi itu satu kepuasan. Mari kita alami dan rasakan bersama -sama.  Kumpulkan barang - barang anda. Ayuh kita bergembira dengan memberi.

Soalan lazim tentang Really - Really Free Market :

Apa itu Really – Really Free Market?

Ianya seperti bazar jualan komuniti kecuali yang ini segalanya adalah percuma. Ya betul! PERCUMA! Semua dijemput datang, bawalah sekali apa jua pun untuk diberikan pada yang lain.


Ini samalah seperti konsep barter atau pertukaran barang bukan?

Bukan, barter dan bertukar barang adalah seperti begini; saya punya t-shirt yang bagus, apa yang awak ada untuk ditukarkan? RRFM pula adalah seperti begini; saya punya tshirt yang bagus ni. Saya tidak memakainya lagi, rugi kalau terbiar begitu sahaja. Kalau awak mahukannya, nah! Ambil sajalah.


Kenapa pula saya mahukan melakukan sesuatu seperti itu?

Kerana anda sudah mempunyai terlalu banyak barang! Kerana anda akan akhirnya membuangkannya juga kelak. Kerana memberi boleh jadi satu kepuasan. Adakah anda mempunyai pelbagai barang yang menyemakkan rumah anda? Barangkali ada beberapa barang yang anda tidak memerlukannya lagi, tapi anda sedar akan ada sesiapa diluar sana yang mahukannya. Sesuatu yang dianggap sampah buat seseorang itu boleh bertukar jadi barang bernilai buat seseorang yang lain!


Apa yang perlu saya bawa?

Bawalah apa jua “barang anda” ke RRFM. Barang, makanan atau minuman, tawaran perkhidmatan,kemahiran yang anda miliki dan mengajarnya pada orang lain. Membuat pertunjukkan atau sebarang yang lain.!
Bagaimana jika saya tidak mempunyai apa – apa untuk diberikan?
Semua orang mempunyai sesuatu untuk diberikan kepada orang lain. RRFM bukan hanya untuk memberi barang. Apa pekerjaan yang anda lakukan? Apa kata datang saja ke RRFM dan fikirkan cara bagaimana menawarkannya pada orang lain, kecuali kali ini lakukannya secara percuma. Untuk sekadar suka – suka. Ianya satu hadiah pada orang lain, Hadiah kepada diri anda juga. Ia adalah satu jalan untuk meletakkan kembali pengertian dalam pekerjaan anda, untuk diberikan sebagai hadiah, tanpa perantara kewangan.


Siapakah yang mengendalikan RRFM?

RRFM boleh digambarkan terdiri daripada sejumlah hadirin yang menyertainya. Pemberian yang anda bawa ke acara ini, membantu melangsung acara tersebut buat yang lain begitulah dengan apa yang orang lain bawa ke acara melangsung acara ini untuk anda. Buat masa ini Cuma beberapa antara kami yang menggerak struktur bagi RRFM berjalan. Namun, adalah menjadi harapan kami kelak peranan kami di dalam RRFM akan sama seiring dengan yang lainnya. Yakni, setiap dari kita yang akan menentukan tahap pembabitan diri kita sendiri.


RRFM adalah milik anda!

Ambillah kesempatan ini. Teruskannya seperti apa yang anda inginkan! Jika anda mahu melihat sesuatu berlaku di RRFM tetapi tidak pernah menyaksikannya menjadi, maka pastikanlah ia berlaku! Jika anda mahu melihat ramai orang hadir ke RRFM, silalah bantu lakukan sebaran tentangnya! Hantar email kepada kawan – kawan anda, buat dan sebarkan risalah (buat sendiri atau muat turun dari laman sesawang), atau beritahu secara semuka tentang RRFM kepada orang lain

No comments:

Post a Comment