Monday, February 20, 2012

Laporan Ijok Really Really Free Market - #1

Syukur kepada yang satu kerana apa yang dirancang berjaya mencapai matlamatnya. Terima kasih kepada yang memberi sokongan material dan spiritual bagi menjayakan acara ini. Acara bermula seperti dirancang iaitu tepat pada pukul 8 pagi. Pagi itu hujan renyai - renyai menyambut acara sulong ini. Setelah selesai menyusun barang, aku sarapan sebentar. Sosok pertama yang hadir adalah Icat, seorang anak pada kenalan  emak. Pada mulanya dia sekadar berlegar - legar dan terpinga - pinga tentang untuk apa semua ini. Aku menerangkan tujuan acara ini dan dia  mula  memanggil teman - teman yang lain. Maka datanglah Azim (Anak Cik Bayan) dan rakan datang memilih barang - barang yang disediakan. 

Selain dari memberi barang percuma, acara ini juga seperti piknik santai dengan cuaca pagi itu yang begitu mesra dengan kami dan bau rumput basah yang buat aku tenang membaca buku Nurul Asyikin karya Aloy Paradoks (Sebentar nanti aku bikin review buat buku ini. Sedang asyik aku berguling - guling membaca naskah, Izan datang memberi sokongan. Kemudian Fitri dan Sidin. Izan membawa sejenis cup cake yang enak dari Indonesia. Suasana piknik itu benar - benar hidup. Kredit diberikan pada isteriku, Mak dan Abah, Kamal D'Mata, Kak Ida Cha'ai dan lain yang memberi sumbangan barangan.
Gembira bila keluarga dan teman hadir memberi sokongan. Sesi penerangan kepada adik - adik yang hadir juga lancar dan santai. Input - input dari teman - teman juga diambil kira tentang acara yang akan diadakan pada masa akan datang. Paling seronok bila Abang Lan Taram hadir bersama komrad - komradnya. Abang Lan datang dengan basikal lejennya dan komrad - komradnya datang dengan menunggang bas dari Simpang 3 Ijok. Mereka ini adalah homeless yang ada di Ijok. Nah siapa kata Ijok tiada homeless. Rumah mereka terbakar 2 bulan sudah, tapi disebabkan mereka ini dilabel sebagai gila oleh masyarakat sekeliling, maka hingga sekarang mereka tinggal di dalam van usang sebagai tempat berteduh. Kenapa perlu double standard pada orang seperti mereka kerna mereka juga manusia seperti kita yang punya hak sama rata. Banyak perkara yang aku belajar dari mereka sebenarnya. 90% daripadabarang yang disediakan berjaya diberikan pada mereka yang mahukannya. Sedang merancang untuk Really Really Free Market yang seterusnya. Mungkin akan berlangsung pada Ahad terakhir pada setiap bulan. Lokasi akan diberitahu dari semasa ke semasa. Terima kasih pada semua yang memberi sokongan. Terima kasih.




Nota : Niat dihati mahu menganjurkan benefit gig atau showcase bagi membantu keluarga Abang Lan Taram bagi membantu membina pondok atau rumah kecil bagi mereka berteduh. Walaupun mereka lain, mereka juga manusia seperti kita. Akan diusahakan.

No comments:

Post a Comment