Tuesday, February 7, 2012

Review Buku : Punk Rock - Disebalik fesyen dan muzik bising

  Kalau mahu belajar dan paham apa itu punk rock, maka ini bukunya. Buku ini adalah garapan dari 10 orang penulis yang pernah aktif dan masih aktif dalam scene punk rock khususnya. Buku yang diselenggara oleh Nizang (Dum Dum Tak) dan Dhani Ahmad (Goblog). Buku ini adalah dokumentasi perjalanan scene punk rock / hardcore mengikut acuan penulis - penulis yang terlibat dalam pembikinan buku ini. Buku ini menekankan tentang apa perlu kita paham tentang punk. Ya, punk bukan sekadar fesyen dan muzik. Punk itu luas tafsirannya. Punk is idea, and idea is bullet proof.

 Aku tertarik pada hasil tulisan Mat Yie yang membentangkan ideanya dengan begitu bernas. Disini terang - terang membuktikan bahawa punk itu intelektual dan bukan pemakan sampah seperti yang sering dimomok media mainstream kawalan daulah. Keyword utama bagi buku ini adalah idea. Punk itu idea, bukan sekadar ikut - ikutan membabi buta (Tidak dinafikan, memang ada yang ikut membabi buta). Itu beza punk yang membaca dengan yang tidak membaca. Buku ini pastinya akan membuat pembaca lebih paham tentang apa itu punk, ideologinya dan praktikelnya (aku petik kata - kata ni dari Dhani pada Introduksi buku ini). Bila korang baca buku ni, secara tak langsung korang akan teroka 'punk' yang sudah sedia ada dalam diri korang. Kerana punk itu idea.

Satu perkara yang aku baru tahu, selama ni aku dengar lagu Inikah Hidup, baru hari ini (itu pun lepas baca buku ni) aku tahu yang Nizang adalah vokalis untuk Inikah Hidup. Bila baca buku ni, teringat pada zaman hc/punk dan buku ini semacam imbasan sejarah yang patut dimiliki oleh setiap orang yang merasakan diri mereka punk. Aku salut pada mereka yang terlibat dalam pembikinan buku ini, daripada penulis, penerbit dan penyelenggara buku ini. Aku beri lima bintang buat buku ini. Untuk memesan buku ini, boleh dapatkan daripada Deleted Book Press atau langsung beli di pekan Frinjan akan datang (aku beli kat situ)

2 comments:

  1. Bahar, aku nak pinjam buku ni boleh ke? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh, malam kang aku bawak. The Blue Eye Devil dah baca lum?? Micheal Muhamad Knight author dia, orang yang sama buat The Taqwacore

      Delete