Thursday, January 5, 2012

Review Buku : Kelabu


Kelabu adalah novel ke enam dari Fixi yang aku miliki (Kalau ikut turutan Kelabu adalah novel ke 10 terbitan Fixi). Pertama kali aku membaca hasil penulisan Nadia Khan adalah di Futura Poskod - cerpen PWTC. Berbalik kepada review, Kelabu adalah antara naskah yang buat aku lupa sebentar untuk makan. Kenapa?. Pada aku, penulis menyusun plot cerita dengan begitu teratur dan agak berhati - hati barangkali. Aliran babak ke satu babak yang lain diolah dengan santai tetapi teratur. Perjalanan cerita pada awalnya begitu santai dengan penulis menggambarkan watak Amir sebagai seorang yang amat cool pada pandangan aku. Dan cara penulis mencerekakan watak Amir membuat aku ingin menjadi Amir buat seketika. Bagi aku, Nadia Khan memang pandai mengolah cerita. Satu pujian buat beliau. Moga bisa tulis lebih banyak novel yang bagus. Nanti aku beli.Memetik kata Azira Zainudin di Goodreads :

" I found it very amusing. I have been tricked. A very nice tricked and I love the trick. What's the trick?You really should find out yourself."

Aku ketawa sendirian bila aku sampai pada saat itu. Bayangkan, kau sebagai pembaca dan kau sedang menggambarkan yang kau dalam watak itu dan suddenly kau kene trick dengan penulis. Seriously I love the element that Nadia Khan used in her novel. Tidak keterlaluan kalau aku katakan yang Kelabu bisa dibawa ke layar. Sekadar pandangan aku. Isu yang dibangkitkan penulis dalam novel ini menarik perhatian aku, mengingatkan aku pada PWTC. Isu yang buat kau semua fikir dalam - dalam tentang pilihan hidup tentang dan kesan pilihan hidup kita. Sebenarnya kita memang perlu ramai penulis yang berani bawa isu - isu sebegini ke dalam naskah sastera. Dan Nadia Khan adalah antara yang berani. Salute buat kamu. Aku berikan 4 bintang dari 5 bintang buat Kelabu. (Buku buat aku melekat untuk menyudahkannya).

1 comment: