Monday, January 30, 2012

Review Buku : Sperma Cinta

Sebelum aku mula, Sperma Cinta adalah sebuah buku santai, kelakar, terbarai terbahak - bahak. Serius baca buku ni boleh hilang stress. Tiada dakwa dakwi lagi. Sperma Cinta antara buku yang bisa buat aku senyum atau kekadang mengekek keseorangan. Buku ini sangat santai, sesantai penulis mempersembahkan karyanya pada audience. Suku pertama buku  ini adalah kekuatan utamanya. Suku pertamanya cukup memikat untuk membuat aku membaca hingga akhirnya. Buku ini seperti yang tertera pada kulitnya adalah karya Linglung. Pernah sekali dua bertemu penulis tapi aku segan nak tegur. Berbalik pada Sperma Cinta, cerita santainya akan wujud elemen kelakarnya secara tiba - tiba. Part ni yang terbaik pada buku ni. Aku ketawa dalam jangka waktu yang agak panjang dari biasanya membayangkan Cikgu Liyas dalam cerita "Bau dia lain macam" Part ni memang macam harom kelakarnya. Bila baca Sperma Cinta buat aku teringat zaman aku kecik, zaman duduk asrama. Aku andaikan ini adalah catatan perjalanan Linglung dari dia kecik sampai adanya sekarang. Aku sekadar beranggapan. Sperma Cinta adalah buku yang paling sesuai kalau korang baca untuk hilangkan stress. Ini ubat stress paling mujarab. Tapi awas kalau dibaca ditempat awam, pasti akan ada yang mengatakan korang gila kerana ketawa sorang - sorang. Tapi ada satu perkara kelakar bila kawan aku menyangka yang Sperma Cinta adalah buku tentang hubungan badan. Mati - mati dia ingat buku ni macam Permata Yang Hilang atau kitab Tajul Muluk. Hahaha. Aku beri 3 bintang dari 5 bintang buat Sperma Cinta. Terima kasih Linglung kerna bikin aku ketawa. Kepada sesiapa yang nak beli, boleh dapatkan dari Lejen Press atau beli terus di Uya Distro.

No comments:

Post a Comment