Saturday, January 7, 2012

Review Buku : Telegram (Koleksi puisi - puisi pop untuk sang pemimpi)

Telegram adalah buku puisi ketiga yang aku beli selepas Stabil (Fared Ayam) dan Kepada Penyair Anjing (Matdon) - ini buku seberang. Aku mengenali penulis secara peribadi semasa aku di zaman gelandangan kampus. Dari senyuman manis beliau, enggak sangka ada ruang buat bait - bait indah dalam dirinya. Mengetahui yang teman lama aku telah punya naskah sendiri, aku tekad mahu dapatkannya sendiri dari tuan punya kata. 
Mosyuki Borhan punya cara sendiri dalam puisinya. Puisi yang dihasilkan kontot sahaja, tapi bisa mengena. Jujur. Penulis menerangkan pada aku yang Telegram adalah cerita tentang dia (bukan drama Tentang Dhia ya). Tentang hidupnya tentang apa yang Mosyuki rasa tentang dunia, tentang persekitarannya. Puisi - puisi Mosyuki minimalis. Seminima perwatakan Mosyuki barangkali. Puisinya pendek, tapi terkesan. Tidak keterlaluan kalau aku katakan yang puisi kontotnya lebih buat aku melekat pada bukunya berbanding puisi meleretnya. Ini kekuatan Telegram. Andai tidak, masakan Wani Ardy  mahu menulis prakata buat Telegram. Sebagai teman dan penikmat, aku beri Telegram 4 bintang dari 5 bintang. Teruskan bermimpi dalam realiti agar bisa hasilkan bait - bait berbisa dan mengena. Salute buat Mosyuki Borhan.

 "Mimpi itu kan percuma, pasanglah ia seberapa yang kau mau, sampai kau dapat apa yang kau tuju"   - Mosyuki Borhan-
                                                                                                        

Nota : Kepada yang beminat untuk mendapatkan Telegram boleh beli di blog Mosyuki Borhan  http://mosyuki.blogspot.com/ dan jika mahu mendengar beliau melontar kata jemput - jemput ke Gravy Baby Musicafe

No comments:

Post a Comment