Tuesday, January 17, 2012

Thought Provoke - Fikir Dalam - Dalam, Kenapa Takut Tenggelam Andai Kamu Belum Cuba Berenang

Seorang professor sedang mengajar di dalam sebuah kelas. Ada beberapa orang pelajar di dalam kelasnya itu adalah dari program pertukaran pelajar. Dalam asyik professor itu mengajar, beliau terpandang seorang pelajarnya yang asyik menggosok dan meregangkan badannya yang kelihatan seperti sedang menanggung kesakitan. Lalu professor itu pun bertanya kepada pelajar itu. "Apa yang sebenarnya berlaku?" Pelajar itu memberitahu terdapat peluru yang telekat pada belakang badannya. Dia menjelaskan yang dia pernah ditembak beberapa kali oleh pihak komunis semasa menentang mereka di negara asal beliau, yang pada masa itu cuba untuk menggulingkan kerajaan dan sekaligus menubuhkan sebuah negara komunis. 

Dalam asyik pelajar itu bercerita, tiba - tiba dia memandang ke arah professor itu dan bertanya satu soalan aneh kepada professor tersebut. "Tuan tahu bagaimana caranya menangkap babi hutan?". Professor menjangkakan bahawa soalan itu sekadar gurauan, tetapi pelajar itu menegaskan yang soalan itu bukan gurauan. "Awak boleh menangkap babi hutan dengan mencari tempat yang sesuai di dalam hutan untuk memerangkapnya dengan meletakkan jagung di atas tanah." Babi hutan itu akan menemukan jagung tersebut dan mula datang untuk makan jagung percuma itu tadi. Bila babi hutan itu sudah biasa datang hari demi hari, kamu letakkan pagar pada satu bahagian yang selalu babi itu datang. Bila mereka sudah mula biasa dengan kehadiran pagar itu, maka mereka akan mula makan jagung itu semula dan dalam masa yang sama letakkan lagi pagar pada bahagian yang lain pula.

Babi hutan itu akan terbiasa dengan keadaan itu dan mula makan lagi. Teruskan memasang pagar hingga menutupi semua empat  bahagian kawasan itu. Sediakan pintu masuk pada bahagian terakhir. Babi hutan yang sudah terbiasa makan jagung percuma itu tadi akan mula masuk tanpa paksaan kearah pintu tadi dengan tujuan untuk makan jagung percuma yang telah tersedia tadi. Kemudian dalam mereka asyik makan, tutup pintu itu dan secara tidak langsung kamu telah mengepung babi hutan itu dan dapat menangkap kawanan babi hutan itu. Babi hutan itu pun kehilangan kebebasan mereka.

Babi hutan itu pasti akan berpusing - pusing dan cuba untuk mencari jalan keluar dari kepungan kandang itu.Mereka telah terperangkap. Lama - kelamaan mereka akan kembali kepada rutin mereka iaitu memakan jagung percuma yang telah disediakan. Mereka menjadi terbiasa dengan keadaan itu dan mula lupa dengan kehidupan bebas mereka di dalam hutan belantara. Secara tidak langsung, mereka menerima keadaan mereka yang terkongkong dan terkurung itu.

Pelajar itu memberitahu kepada professor itu bahawa begitulah sebenarnya keadaan yang berlaku di Malaysia . Mengikut pemerhatian beliau, kerajaan terus menerus  memberi bantuan kepada bumiputera dan terus - terusan memberi "jagung percuma" kepada mereka dalam bentuk kenaikan gaji pada kakitangan kerajaan, program penambahan pendapatan, pengecualian cukai, subsidi, keistimewaan bumiputera, kebajikan, perubatan, dadah dan lain - lain lagi. Bantuan yang yang dalam ertikata lain adalah perangkap kepada kebebasan kita yang mana dalam masa yang sama kita kehilangan kebebasan kita sedikit demi sedikit.

Dua perkara yang harus diingat:
1) Tiada yang percuma di dunia ini. Semuanya perlu ada usaha.
2) Kita tidak boleh mengupah seseorang untuk memberikan perkhidmatan pada kita harga yang rendah walhal perkara itu kita boleh lakukan dengan ikhtiar sendiri.

Jika dilihat pada pengertian sebenarnya, "pertolongan istimewa" kerajaan ini akan mendatangkan masalah pada kita menghadapi demokrasi dimasa akan datang. Jika kamu bersetuju dengan pendapat ini, maka kamu pasti berkongsi cerita ini dengan orang lain. Andai kamu merasakan "free ride" ini sebahagian dari hidup kamu, abaikan saja cerita ini.

 " the problem we face today are there because the people who work for a living are now outnumbered by those who vote for a living" - Anonymous

Nota :
*Artikel ini adalah terjemahan dari email kiriman seorang teman yang membaca keadaan sekitarnya. Membaca bukan sekadar buku, malahan lebih dari itu.






No comments:

Post a Comment